Forskare ska studera torget

أضف رد جديد
صورة العضو الرمزية
أبو يونان
إدارة الموقع
إدارة الموقع
مشاركات: 935
اشترك في: الجمعة إبريل 16, 2010 11:01 pm
مكان: فيينا - النمسا
اتصال:

Forskare ska studera torget

مشاركة بواسطة أبو يونان »

[left]Forskare ska studera torget
"Jag tror att ­Södertälje har goda förutsättningar"

södertälje Är Stora torget en bra ­integrerande mötesplats? Det ska forskare på KTH ta reda på som en del av ett större integrationsprojekt.

Stora torget i Södertälje, ­Haninge centrum och Kistagallerian är några av platserna som KTH-forskarna har valt ut till en studie om ­mötesplatser i Stockholms­regionen.
– Vi kommer att titta på ett 40-tal olika platser och utvärdera hur integrerande de är genom att intervjua lokal­befolkningen. Det är torg, parker, gågator, museer – väldigt olika typer av platser, ­säger Göran Cars, professor i samhällsbyggnad vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, som tillsammans med två forskarkollegor ska göra studien.
sta: sta:
صورة
sta: sta:
Region- och trafikplanekontoret i Stockholm har gett forskarna i uppdrag att ­undersöka hur man kan ­skapa platser där människor med olika bakgrund möts. När Stockholm växer blir det också viktigt med fler mötesplatser och studien ska ge kommunerna tips om vad som fungerar bäst.
– Vi har exempelvis tagit med flera olika typer av torg för att se vilket som är mest integrerande. Jag tror att ­Södertälje har goda förutsättningar, eftersom det är en blandad arkitektur och varierande miljö kring torget.

Forskarna sätter igång runt midsommar och ska ha rapporten klar till årsskiftet.
att bra mötesplatser också kan bidra– Arbete är den klart viktigaste vägen till integration, men jag tror att säger Göran Cars manq:
södertöljeLT.
.
[/left]
صورة
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”Svenska forum“